Pages

9 februari 2012

Tangled T. The tutorial (på svenska)

Jag borde verkligen sluta kolla på snygga saker på Pinterest mitt i natten! Jag kan inte för mitt liv hitta beskrivningen på den busenkla scarfen i dagsljus... så här är min egen beskrivning av hur jag gick tillväga.

Du behöver: en t-shirt av herrmodell utan sidosömmar och en sax (jag har använt ett skärverktyg med linjal eftersom ALLA mina saxar är för slöa för tyg. Det funkade också bra.) 


Ju större storlek (bredd) på t-shirt, desto längre blir halsduken/halsbandet. Denna är stl L.
Klipp bort fållen, men släng inte den. Klipp sedan av tröjan under ärmarna, så du får ett fyrkantigt dubbelt tygstycke.
Klipp eller skär tyget i remsor rakt igenom båda tyglagren, men lämna ett par centimeter "helt" tyg vid ena sidan. Det är inte så noga hur breda remsor du gör (här är de 3 cm), eller ens att alla är lika breda eller helt raka. :)  
Fatta tag i en remsa (kroka in fingret i öglan), håll emot på andra sidan och draaa i tyget så det töjer sig och liksom snurrar ihop sig runt sig själv.
Samla ihop det "hela" tyget i handen, plocka fram fållen och klipp till en bit att knyta ihop det med. Snygga till ändarna och forma till tyget runt knuten.

Här ser ni andra sidan av knuten. Denna hamnar i nacken, med själva knuten inåt. 
Klappat och klart! Busenkelt, eller hur? :)

Jag har en känsla av att jag inte får ha dem ifred... :) Helt klart en snyggare modell än jag själv att visa upp dem på iaf.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

If you find the time to leave a wee comment I'll adore you forever!! ;) Your comments means the world to me, thank you all for sending a little love my way. :)